Programın Yapısı

Modüler Sistem

İstanbul KENT Üniversitesi Türkçe Hazırlık Programı (THP), her biri en az 7 hafta süren 4 seviyeden oluşan modüler bir sistem uygulamaktadır: A1, A2, B1 ve B2. Her seviyenin müfredatı, dil becerilerinin (dinleme, konuşma, okuma ve yazma) öğretimine yönelik bütünleşik bir yaklaşımı takip eder. A1 ve A2 seviyelerinde öğrenciler genel Türkçe öğrenir ve sonraki seviyelerde (B1 ve B2) akademik Türkçeye odaklanmaya başlarlar.

Ölçme ve değerlendirme sistemleri, eğitim sistemimizle koordineli olarak, "süreç" tabanlı bir yaklaşımla kullanılır. Bu sisteme göre, öğrenciler modül sırasında bir ara sınav ve portfolyo aracılığıyla değerlendirilir. 

Modül içi değerlendirme notları (%50) ve STS (%50) notu birleştirilerek öğrencilerin nihai puanı oluşturulur. Öğrenciler programda bir üst seviyeye geçebilmek için en az 60 puan almalıdır. %80 devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciler STS sınavına katılamaz ve düzeyi tekrar ederler.

Seviye Bilgileri

A1

Somut türden ihtiyaçların karşılanmasına yönelik aşina olduğu günlük ifadeleri ve çok temel öbekleri anlayabilir ve kullanabilir. Kendini ve başkalarını tanıtabilir ve sorular sorabilir. Nerede yaşadığı, tanıdığı insanlar ve sahip olduğu şeyler gibi kişisel ayrıntılar hakkında sorular sorabilir ve sorulan soruları yanıtlayabilir. Diğer kişinin yavaş ve açık konuşması ve yardım etmeye hazır olması koşuluyla basit bir şekilde etkileşim kurabilir.

A2

Kendisi için en yakın alakalı (ör. çok temel kişisel ve aile bilgileri, alışveriş, yerel coğrafya, istihdam) cümleleri ve sık kullanılan ifadeleri anlayabilir. Aşina olduğu ve rutin konularda basit ve doğrudan doğruya bilgi alışverişini gerektiren basit ve rutin görevlerde iletişim kurabilir. Geçmişi, yakın çevresi ve öncelikli ihtiyaç alanlarındaki meselelerinin boyutlarını basitçe betimleyebilir.

B1

Düzenli olarak işte, okulda, serbest zamanlarında vs. karşılaşılan aşina olduğu meselelerdeki açık standart girdilerin ana noktalarını anlayabilir. Dilin konuşulduğu bir bölgede seyahat ederken ortaya çıkması muhtemel çoğu durumla başa çıkabilir. Aşina olduğu veya kişisel ilgi alanına giren konularda basit, bağlantılı metinler üretebilir. Deneyimleri ve olayları, hayalleri, umutları ve emelleri betimleyebilir ve kısaca görüşler ve planlar için nedenler sunabilir ve açıklamalar yapabilir.

B2

Kendi uzmanlık alanlarındaki teknik tartışmalar dâhil olmak üzere hem somut hem de soyut konulardaki karmaşık metinlerin ana fikirlerini anlayabilir. Her iki tarafı da zorlamadan, hedef dilin kullanıcıları ile mümkün olduğunca düzenli etkileşim kuracak akıcılıkla ve spontane bir biçimde etkileşime girebilir. Çok çeşitli konularda açık, ayrıntılı metinler üretebilir ve çeşitli seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını vererek güncel bir konu hakkında bir bakış açısını açıklayabilir.

Devamsızlık

Türkçe Hazırlık Programında başarıya ulaşmak için derslere düzenli katılım oldukça önemlidir. Bu nedenle, her bir modüldeki derslerin en az %80'ine katılım gerekmektedir. 

Derslere ve portfolyo görevlerine getirilen sağlık raporları kabul edilmemektedir. Devamsızlık hakkının aşılması durumunda öğrenci, bir sonraki modülde aynı seviyeyi tekrar eder. 

*Milli spor takımlarında görev yapan öğrenciler ise, izinli olduklarına dair belge sundukları takdirde girmedikleri sınavların telafi imkanına sahip olabilirler.

Yerleştirme

Türkçe Hazırlık Programına kaydolan tüm öğrenciler, (SBS) Seviye Belirleme Sınavına girerler. Bu sınav, öğrencilerimizin mevcut Türkçe seviyelerini, uluslararası geçerliliğe sahip olan CEFR (Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni) seviyelerine göre değerlendirilmesini sağlar.

Sınav Sonrası Süreç:

  • A1 ve A2 Seviyeleri: Sınav sonuçlarına göre A1 veya A2 seviyesinde olduğu belirlenen öğrencilerimiz, seviyelerine uygun olan sınıflara yerleştirilerek eğitimlerine başlarlar.
  • B1 ve Üstü Seviyeler: B1 ve üzeri seviyede olduğu tespit edilen öğrencilerimiz ise ikinci bir değerlendirme aşamasına geçerler. Bu aşamada, öğrencilerimizin yazma ve konuşma becerilerini ölçmek amacıyla yüzde 50 yazma, yüzde 50 konuşma olmak üzere bir sınav daha yapılır.
  • Hazırlık Muafiyeti: İkinci aşama sınavından 60 ve üzerinde puan alan öğrencilerimiz, Türkçe Hazırlık Programından muaf tutulur ve doğrudan ilgili bölümlerindeki lisans ya da lisansüstü eğitimlerine başlarlar.
  • Seviye Belirleme: 60 altı puan alan öğrencilerimiz ise, ilk olarak yaptıkları SBS sonuçlarına göre B1 veya B2 seviyesindeki sınıflara yerleştirilirler.

Ölçme ve Değerlendirme

Öğrencilerimizin Türkçe öğrenme süreçlerindeki gelişimlerini sürekli takip etmek ve desteklemek amacıyla geleneksel sınavların ötesine geçen bir değerlendirme sistemi benimsedik. Öğrencilerimiz bu sistemde, modül boyunca yaptıkları çalışmalarla oluşturdukları portfolyolar aracılığıyla, kendilerini daha iyi ifade etme ve gelişimlerini gözlemleme fırsatı bulurlar.

Değerlendirme Sistemimiz

Değerlendirme sistemimiz, öğrencinin modül boyunca gösterdiği performansı iki ana başlık altında ölçer:

  • Modül İçi Değerlendirme: Bu değerlendirme, öğrencinin modül boyunca yaptığı çalışmaların (ara sınav, portfolyo) toplam puanı ile belirlenir. 
  • Modül Dışı Değerlendirme (Seviye Tamamlama Sınavı): Bu sınav, öğrencinin modül sonunda kazandığı tüm becerileri kapsamlı bir şekilde değerlendirmek için tasarlanmıştır.

Modül İçi ve Modül Dışı (STS) değerlendirme puanlarının ortalaması alınarak öğrencinin Modül Toplam Puanı hesaplanır. Modül Toplam Puanı en az 60 olan öğrenciler, modülü başarıyla tamamlamış sayılır ve bir sonraki seviyeye geçmeye hak kazanır. Modülü 60 puanın altında tamamlayan öğrenci, bulunduğu seviyeyi tekrar eder.

Modül İçi Değerlendirmenin Bileşenleri:

  • Ara Sınav (%30): Klasik bir sınav formatında olan ara sınav, öğrencinin okuma, dilbilgisi, dinleme ve yazma becerilerini ölçer.
  • Portfolyo (%20): Öğrencinin modül boyunca tamamladığı görevlerin yer aldığı portfolyo, öğrencinin dil becerilerindeki gelişimi, yaratıcılığı ve özgünlüğünü gösterir. Her seviye için farklı görevler belirlenir.

STS Sınavı:

Bu sınav, öğrencinin tüm dil becerilerini kapsamlı bir şekilde değerlendirir. Sınavın içeriği seviyelere göre değişmekle birlikte genel olarak okuma, dilbilgisi, dinleme, yazma ve konuşma bölümlerinden oluşur. Konuşma sınavları, öğrencilerin kişisel sorulara cevap verme, görsel materyalleri açıklama ve tartışma gibi becerilerini değerlendirmeye yöneliktir.

TYS Nedir?

TYS (İstanbul Kent Üniversitesi Türkçe Yeterlik Sınavı), Türkçe Hazırlık Programımız (THP) müfredat ve materyalleri ile CEFR (Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni) standartlarına uygun olarak hazırlanmış kapsamlı bir sınavdır. Bu sınav, öğrencilerimizin program boyunca edindikleri bilgi ve becerileri kullanma yeteneklerini değerlendirerek, Türkçe yeterliliklerini ölçmeyi amaçlar.

TYS, öğrencilerin Türkçe Hazırlık Programı'ndan başarılı bir şekilde mezun olabilmeleri için zorunlu bir ölçüttür. Bu sınava Türkçe Hazırlık Programının B2 düzeyini başarıyla tamamlayan öğrenciler katılır. TYS sınavından en az 60 puan alan öğrenciler, Türkçe Hazırlık Programı’nı bitirmiş sayılır ve bölümlerindeki akademik eğitimlerine başlayabilirler.

TYS'nin Bölümleri

TYS sınavı, öğrencinin Türkçe dil becerilerinin farklı yönlerini değerlendirmek üzere dört bölümden oluşur:

  • Okuma: Bu bölümde öğrencilerin farklı türdeki metinleri anlayıp yorumlayabilme yetenekleri ölçülür.
  • Dinleme: Bu bölümde öğrencilerin konuşulan Türkçeyi anlayabilme ve not alabilme becerileri değerlendirilir.
  • Yazma: Bu bölümde öğrencilerin farklı amaçlar için Türkçe yazma becerileri değerlendirilir.
  • Konuşma: Diğer bölümlerden bir gün sonra yapılan bu bölümde, öğrencilerin sözlü olarak iletişim kurabilme yetenekleri değerlendirilir. Konuşma sınavında genellikle kişisel sorular, görsel materyaller üzerine konuşma ve tartışma gibi etkinlikler yer alır.

TYS sınavı, öğrencilerin Türkçe Hazırlık Programı'nda edindikleri bilgileri ne kadar iyi öğrendiklerini ve bu bilgileri günlük hayatta ve akademik çalışmalarında kullanıp kullanamadıklarını gösteren kapsamlı bir değerlendirme aracıdır.